Verdens beste blomkålsuppe


Jeg elsker kraftsupper! Og jeg elsker supper generelt! Men supper kokt på kraft er svært næringsrike, og gjør underverker for fordøyelsen.


Kraftsupper er rene medisinen, som du kan lese mer om her.


Akkurat nå bugner butikkene av norske grønnsaker som vi kan fråtse i med god samvittighet. Grønnsaker er naturens små underverker – varierte, velsmakende og fulle av næring. Og blomkål er en grønnsak som kan vi alle spise mer av!


Den er proppfull av næringsstoffer, som blant annet vitamin C og B-vitaminet folat. Og visste du at det er mye fiber i blomkål? Fiber er som du sikkert vet godt for fordøyelsen.


Og for deg som har cøliaki eller glutenintoleranse:

Grønnsaker er naturlig glutenfritt!

Du lager blomkålsuppe fra bunnen av - like enkelt og raskt som en suppepose. Men med ti ganger så mye næringsstoffer.


Jeg lager alltid supper med hjemmelaget kraft som basis for å få i meg de ekstra næringsstoffene kraften gir.


Les også: Kraft - En god vane!


Slik lager du blomkålsuppe - helt enkelt:

Dette trenger du:

To blomkålhoder

1 gul løk

Meierismør

7-8 dl kraft

1 dl kremfløte

Salt og pepper

Karri (valgfritt)


Stek løken blank i en kjele i et par ss meierismør. Del opp blomkålen i passe store biter, og tilsett alle ingredienser (unntatt fløten) opp i kjelen. Kok opp og la småkoke til blomkålen er mør.

Tilsett fløten, og kjør suppa glatt og kremet med en stavmikser. Smak til med salt, pepper og evt karri.


Server med stekt bacon og raspet ost.



Nyt!


0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle