Søvnproblemer? Slik kan du få tilbake nattesøvnen!


Søvnmangel er en viktig underliggende årsak eller forverrende faktor for ulike helseproblemer. Dessverre er søvnmangel også svært vanlig i Norge i dag.


For noen er det store problemet at døgnet ikke har nok timer. Mens for andre kan det være andre grunner til dårlig søvn.


I denne artikkelen vil jeg se på de ulike årsakene til søvnproblemer, og gi deg gode løsninger slik at du kan finne ut hva som kan hjelpe for deg. Så mange som 80 % kan bli helt kvitt søvnproblemene sine ved å ta tak i disse ulike tingene.


Viktigheten av god søvn

Søvn er den primære helbredelsestiden for både kroppen og sinnet - og når vi ikke får nok søvn kan vi få problemer med helsa . Faktisk er det tre ganger så høy dødelighet hos søvnberøvede mennesker!


Mangel på søvn er en stor stressfaktor for kroppen og er den raskeste måten å få binyredysfunksjon, eller såkalt "slitne binyrer". Det kan også forårsake symptomer som hjernetåke, lavt blodtrykk og nedsatt evne til å håndtere stress i tillegg til tretthet og fatigue.


Binyrene er to små kjertler, plassert på toppen av hver nyre, som frigjør hormoner som kortisol og adrenalin. Disse stresshormonene påvirker mange viktige funksjoner i hele kroppen. De hjelper oss med å etablere stresstoleranse, redusere betennelser, regulere blodsukker og kroppsfett, kontrollere kalium- og natriumnivåer (påvirker blodsukkeret) og påvirke sexlyst og for tidlig aldring (!) blant annet.


God søvn er utrolig viktig for binyrebalansen, som kan hjelpe oss med å tilbakestille kroppens døgnrytme. Det er også den mest grunnleggende anbefalingen for å støtte binyrene.

Det er spesielt viktig få "dyp søvn", som er det gjenopprettende stadiet som fremmer muskelreparasjon og metabolisme. Å sørge for at hjernen også får REM-søvn (rask øyebevegelse) er også viktig, fordi det er da hjernen filtrerer ut informasjon den mottok i løpet av dagen, og flytter informasjonen fra korttids- til langtidshukommelsen.


Mens det å sove godt bare er et spørsmål om prioritering for noen, trenger andre hjelp til å sovne.


Døgnrytmen

Døgnrytmen er kroppens naturlige 24-timers biologiske klokke. Den hjelper oss å føle oss energiske om morgenen, og søvnige om kvelden. Hvis døgnrytmen forstyrres kan den påvirke alt i kroppen, spesielt immunforsvaret og hormonbalansen. En døgnrytme som ikke er i balanse kan gi oss tretthet og økt sukkerbehov på dagtid, samt gjøre det vanskelig å sovne om natten selv når kroppen vår er sliten.


Hormonbalansen

Det endokrine systemet, som består av alle hormonene i kroppen, er tett koblet til døgnrytmen. TSH (skjoldbruskstimulerende hormon) er kjent for å være påvirket av søvn- og våknesyklusen. I en studie fra 2019 med nesten 5000 deltakere, var det mer sannsynlig at de som sov mindre enn syv timer per natt, og de som sov mer enn åtte timer per natt, hadde subklinisk hypotyreose sammenlignet med de som sov syv til åtte timer per natt, som er det forskerne har definert som "optimal søvnvarighet."


En annen studie viste at langsom bølgesøvn, som er den dypeste drømmeløse søvnen, ble redusert hos de med stoffskiftesykdom. Denne dype søvnen er der kroppen helbreder, reparerer og avgifter, så å ikke få nok av denne søvnfasen kan påvirke kroppens evne til å helbrede stoffskifte- eller annen sykdom.


Interessant nok viste en annen studie fra 2006 at skiftarbeidere, som vanligvis har forstyrret søvnmønster på grunn av forskjellig turnusjobbing, hadde større risiko for å utvikle skjoldbruskkjertelantistoffer sammenlignet med dagarbeidere.


Derfor vil jeg aller først råde deg til å gå til legen og ta blodprøver hvis du har stoffskiftesykdom og problemer med søvnen. Be om å få tatt TSH, fritt T4 og fritt T3, for å se om du må øke eller redusere eventuell stoffskiftemedisin (hvis du er medisinert for det.)





Her er en sjekkliste over trinn du vil begynne med for å fremme god søvnkvalitet (rådene er nevnt i den rekkefølgen jeg har funnet å være mest nyttig).


Kosthold

Når du har sjekket blodprøver og utelukket at stoffskiftet kan være årsaken til søvnproblemene er det neste du skal gjøre å se på kostholdet ditt. Spiser du mye sukker, korn og ferdigmat?

Har du et kosthold som gir deg mye insulinproduksjon vil det kunne redusere søvnkvalitet og evnen til innsoving. Grunnen til dette er at insulin kan blokkere andre hormoner i kroppen, som feks søvnhormonene. Ved å redusere sukkerinntak og mengden raske karbohydrater, og spise mat med lav GI vil du få et stabilt blodsukker gjennom døgnet. Da vil søvnhormonene (og resten av hormonene) få virke som de skal.


Les også: Sukkerfri på 2 uker