Gjør du "alt riktig", men går fortsatt ikke ned i vekt?


VEKT: Mange er uvenner med vekta. Dette hjelper jeg deg å finne ut av

Går du ikke ned i vekt uansett hva du gjør?


Mange som kommer til meg forteller at de ikke klarer å gå ned i vekt uansett hvor mye de forsøker. Verken slankekurer eller treningsøkter fungerer.


Mange prøver å spise sunt i perioder, men at de stadig "sprekker". Og veldig mange forteller at de trener mye, men at vekta likevel står helt i ro.


Dette kan jeg hjelpe deg med! Ta kontakt her.


Det er flere ting som hindrer deg i å gå ned i vekt. Registrer deg her for å finne ut hva som gjelder for deg deg. Men en av årsakene til at mange ikke lykkes med å gå ned i vekt er stress.


Ved høyt stressnivå skjer det nemlig en hel del i kroppen med hormoner og signalstoffer. Blant annet får viktige funksjoner som fordøyelsen signal om å senke farten. Næringsopptak vil derfor bli dårligere.


Les også: Gjennomsnittskvinner slanker seg i snitt 17 år av livet


STRESS: Mange har et ekstremt høyt stressnivå. Dette kan påvirke helsa på mange ulike måter.

Stresshormonet kortisol lagrer fett

Under store påkjenninger eller høyt stressnivå danner kroppen stresshormonet kortisol. Og kortisol lagrer fett. Når hormonet for fettlagring er virksomt, så trumfer det hormonet som løser opp fett, glukagon. Kroppen kan ikke både lagre og ikke lagre fett, den må velge. Slik kan kronisk stress øke vekten, eller gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt.


Vi har utviklet en kostplan for deg som vil ned i vekt: Gjennomfør en varig kostholdsendring med onlinekurset Enkle steg til mer energi.


Kortisol årsak til søvnproblemer

Stresshormonet kortisol kan også være årsak til andre problemer enn vekt. Kortisol påvirker nemlig også døgnrytmen. Om morgenen har vi vanligvis mye kortisol i kroppen for at vi skal våkne. Og om kvelden har vi lavt kortisolnivå for å få sove. Og fordi utskillelsen av kortisol øker ved stress kan stress også påvirke døgnrytmen. Kortisol produseres i binyrene, og ved kronisk stress kan binyrene bli "slitne", og rytmen forstyrres. De kan plutselig skille ut mer kortisol på kvelden og mindre på morgenen, og vi blir slitne på dagen og våkne på kvelden. Og slik er man inne i en dårlig sirkel.


Bremser fordøyelsen

Stress gir også kroppen signal om å bremse fordøyelsen. Ved store påkjenninger, som feks en faresituasjon, vedvarende bekymringer eller annet psykisk eller fysisk stress blir fordøyelsen rett og slett nedprioritert, og kan stoppe opp. Fordøyelsesbesvær som halsbrann, oppblåst mage, ufordøyd mat i avføringen, diaré, forstoppelse er vanlige symptomer. Stress påvirker også tarmfloraen negativt. Stressmestring er derfor viktig for både vekt og helse.


Les også: Dette skulle jeg ønske jeg visste da jeg skulle endre kostholdet


Stress ned

Det finnes mange måter å stresse ned på. Du kan for eksempel:

  • Gå en tur i naturen

  • Legg deg i badekaret med litt epsomsalt (inneholder magnesium som er det beroligende mineralet)

  • Sørg for alenetid

  • Pusteøvelser

  • Yoga

  • Meditasjon

Benytt deg gjerne av denne spillelista for å roe ned:



Pust deg rolig

Trekk pusten dypt mens du teller til fem, hold pusten mens du teller til fem, og tell sakte til fem når du puster ut. Gjenta minst tre ganger, eller så mange ganger du trenger. Kjenn at du puster med hver celle i kroppen. Noen vil kjenne en prikkende følelse i armer og ben fordi det går mer oksygen til blodet.


Om du stresser, prøv roe deg ved å tenke på pusten: Pust rolig, vent til det føles bedre. Tenk at du på utpust skaper balanse i hjernen. Hodet blir klarere og du takler stress bedre.


Les også: Gratis challenge for mer energi

0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle