Denne maten kan gi betennelse


Er du plaget med betennelser i kroppen? Da bør du ta en kikk på maten du spiser.


Mange matvarer kan trigge betennelsesreaksjoner hos enkelte. Disse matvarene bør du unngå dersom du er plaget med betennelser:

  1. Sukker

  2. Raffinert mat

  3. Svinekjøtt

  4. Matoljer rike på omega 6, som feks mais- eller soyaolje

Betennelsessignaler er livsnødvendige signaler som kroppen skiller ut ved skade eller sykdom. Da får kroppen beskjed om å reparere skaden eller forsvare seg mot sykdom. Men slike signaler kan bli til kronisk vedvarende betennelse i kroppen, og derfor er det svært interessant å se at maten du spiser kan påvirke dette.


I denne artikkelen vil jeg legge ved ulike forskningsstudier som viser kostholdets påvirkning på betennelse i kroppen.


Sukker

Mange studier viser at sukker er den vanligste betennelsesøkende matvaren i norsk kosthold. For eksempel viser en randomisert klinisk studie hvor de drakk enten vanlig eller sukkerfri brus, melk eller vann, at de som drakk vanlig brus hadde økte nivåer av urinsyre, som skaper både betennelse og insulinresistens (1).


Sukker kan også være skadelig fordi det skaper overflødige mengder fruktose. Mens de små mengdene fruktose i frukt og grønnsaker er fine, er det en dårlig idè å konsumere store mengder tilsatt sukker. Å spise mye fruktose knyttes til fedme, insulinresistens, diabetes, fettleversykdom, kreft og kronisk nyresykdom (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8).


Forskere har også sett at fruktose forårsaker betennelse i endotelcellene som strekker blodkarene dine, noe som er en risikofaktor for hjertesykdom (9). Høyt fruktoseinntak har også vist seg å øke flere inflammatoriske markører både hos mus og mennesker (10, 11, 12, 13, 14, 15).





Raffinert mat

Å spise raffinerte karbohydrater kan også føre til betennelse (16, 17