Denne maten kan gi betennelse


Er du plaget med betennelser i kroppen? Da bør du ta en kikk på maten du spiser.


Mange matvarer kan trigge betennelsesreaksjoner hos enkelte. Disse matvarene bør du unngå dersom du er plaget med betennelser:

  1. Sukker

  2. Raffinert mat

  3. Svinekjøtt

  4. Matoljer rike på omega 6, som feks mais- eller soyaolje

Betennelsessignaler er livsnødvendige signaler som kroppen skiller ut ved skade eller sykdom. Da får kroppen beskjed om å reparere skaden eller forsvare seg mot sykdom. Men slike signaler kan bli til kronisk vedvarende betennelse i kroppen, og derfor er det svært interessant å se at maten du spiser kan påvirke dette.


I denne artikkelen vil jeg legge ved ulike forskningsstudier som viser kostholdets påvirkning på betennelse i kroppen.


Sukker

Mange studier viser at sukker er den vanligste betennelsesøkende matvaren i norsk kosthold. For eksempel viser en randomisert klinisk studie hvor de drakk enten vanlig eller sukkerfri brus, melk eller vann, at de som drakk vanlig brus hadde økte nivåer av urinsyre, som skaper både betennelse og insulinresistens (1).


Sukker kan også være skadelig fordi det skaper overflødige mengder fruktose. Mens de små mengdene fruktose i frukt og grønnsaker er fine, er det en dårlig idè å konsumere store mengder tilsatt sukker. Å spise mye fruktose knyttes til fedme, insulinresistens, diabetes, fettleversykdom, kreft og kronisk nyresykdom (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8).


Forskere har også sett at fruktose forårsaker betennelse i endotelcellene som strekker blodkarene dine, noe som er en risikofaktor for hjertesykdom (9). Høyt fruktoseinntak har også vist seg å øke flere inflammatoriske markører både hos mus og mennesker (10, 11, 12, 13, 14, 15).





Raffinert mat

Å spise raffinerte karbohydrater kan også føre til betennelse (16, 17, 18, 19, 20). Raffinerte karbohydrater har en høyere glykemisk index enn ubehandlet mat, dvs at den påvirker blodsukkeret mer. Og forskere antyder at raffinerte karbohydrater også kan påvirke veksten av inflammatoriske tarmbakterier (21, 22).

I en kontrollert studie opplevde unge, sunne menn som spiste 50 gram raffinerte karbohydrater i form av hvitt brød daglig, et høyere blodsukkernivå og økning i nivåer av en bestemt inflammatorisk markør (23).

Du finner raffinerte karbohydrater i godteri, brød, pasta, pizza, bakverk, enkelte frokostblandinger, kaker, brus og all bearbeidet mat som er tilsatt sukker eller mel.


Svinekjøtt

Bearbeidet kjøtt som pølse, bacon, skinke og røkt kjøtt, er forbundet med økt risiko for hjertesykdom, diabetes og kreft i mage og tykktarm (24, 25, 26). Men spesielt svinekjøtt har vist seg å være svært inflammatorisk

Dr. Hans Heinrich Reckeweg har forsket på svinekjøtt i over 50 år, og skriver i boka Schweinfleisch und Gesundheit at: "skal man oppnå god helse må man unngå enhver form for svinekjøtt". Han fant urovekkende resultater i sine studier av ulike stammer, tyske soldater, det tyske folk under og etter krigen, samt årelang forskning på mus.


Det er også viktig hvordan maten blir varmebehandlet, fordi steking av mat på høye temperaturer er kjent for å forårsake betennelse (27, 28). Av alle sykdommene knyttet til bearbeidet kjøtt, er dens tilknytning til tykktarmskreft den sterkeste. Selv om mange faktorer bidrar til tykktarmskreft, er det spesielt en mekanisme som knyttes til tarmcellenes inflammatoriske respons på bearbeidet kjøtt (29).




Matoljer

Fett er ikke ett fett. Det finnes fett som anses som svært sunt, og så finnes det fett som knyttes til livsstilssykdom. Alle er sikkert kjent med at omega 3-fettsyrer er sunt. Og du har sikkert også hørt at olivenolje fra middelhavskostholdet er sunt. Men hvilket fett er usunt?


Forskning har vist at visse vegetabilske oljer, som soyaolje, fremmer betennelse på grunn av deres svært høye omega-6-fettsyreinnhold (30). Selv om noen omega-6 fettstoffer er nødvendige, gir det norske kostholdet oss langt mer enn vi trenger.

I en studie på rotter som ble matet med 20 ganger så mye omega-6 som omega-3 (altså 20:1, som er ganske vanlig ratio å ha her i Norge) hadde rottene mye høyere nivåer av inflammatoriske markører enn de som fikk mat med forholdet 1: 1 eller 5: 1 (31).

Vegetabilske oljer brukes som matoljer og er dessverre en viktig ingrediens i mange bearbeidede matvarer. på grunn av lang holdbarhet.


Les også: Bestill en fettsyrebalansetest i posten

Som du ser er altså kostholdet svært viktig når det gjelder betennelser i kroppen. Det er også andre ting som spiller inn, som feks overdreven bruk av alkohol, forurensning og annen ytre påvirkning. Men kostholdet er noe du har kontroll over selv, og som er lett å gjøre noe med.


For å få min hjelp til å endre på kostholdet kan du enten ta kurset Sukkerfri på 2 uker, eller Enkle steg til mer energi som varer et helt år. Du kan også ta direkte kontakt med meg for å finne ut hva som passer best for deg.



Siste innlegg

Se alle