5 tips for å drikke mer vann


Drikker du nok vann?


Kroppen består av så mye som 50 til 75 % vann. Det vil si at en person på 65 kg består av ca 45 liter vann. Vi kan ikke lagre vann, derfor trenger vi påfyll hver dag.


Vannet har mange viktige oppgaver i kroppen, blant annet regulerer det kroppstemperaturen gjennom svetting, det smører leddene, bidrar til bedre fordøyelse, og ikke minst frakter det næring og oksygen til cellene.



Funfact: Visste du at de som har mye fettvev på kroppen har mindre vann i kroppen enn en normalvektig?

FRISTENDE: Det kan bli mer fristende å drikke vann hvis du tilsetter smak eller kullsyre.

Hvor mye skal man drikke?

Man trenger ca 30 milliliter vann per kilo kroppsvekt pr døgn. Det betyr at du kan gange kroppsvekten din med 0,03 for å finne ut hvor mye vann du må drikke. Hvis du er feks 60 kilo skal du altså drikke 1,95 liter vann daglig.


Mange drikker alt for lite vann gjennom dagen. Er du kanskje en av dem?

Da kan det hende du har lyst på mine 5 beste tips til å drikke mer vann:


  1. Ha alltid med deg en drikkeflaske gjennom dagen. Slik har du kontroll med hvor mye vann du drikker, og du gjør vanndrikkingen enkel for deg selv. Det viser seg nemlig at mange drikker mer når de har drikkeflasken lett tilgjengelig.

  2. Ha kaldt vann i kjøleskapet og isbiter i fryseren. Ingenting er så deilig som iskaldt vann når man er varm eller tørst.

  3. Bruk sitron, bær og urter for å smaksette vannet! Mynte og sitronmelisse setter frisk smak. Du kan også teste ut jordbær, lime og mynte, og lag en såkalt Virgin Strawberry Mojito.

  4. Lag dine egne isbiter av frukt og bær ved å fryse inn biter av sitron, lime eller hele bær. Det ser veldig delikat ut og gir en ekstra "piff" på vannet.

  5. Pass på å drikke mesteparten av vannet mellom måltidene. Drikker du mer enn ett glass til måltidet risikerer du å tynne ut magesyren og du får dårligere næringsopptak.




0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle